Leestijd: 2 minuten | 20 april 2021
Henk Schouten, eigenaar van Schouten Europe B.V., heeft wel wat met het begrip geven. Sterker nog: het is onderdeel geworden van zijn organisatiebeleid. Hij vertelt: “Geven aan goede doelen is een levenswijze waarmee je laat zien niet voor jezelf, maar voor God te leven.”
De Bijbeltekst die in het kantoor van Henk Schouten aan de muur hangt, laat zien hoe de ondernemer invulling geeft aan zijn leven: ‘En alles wat u doet, doe dat van harte, als voor de Heere en niet voor mensen’ (Kolossenzen 3:23, HSV). “Deze tekst gaat niet alleen over het geven van geld, maar over alle dingen die je doet. Ik vind die wetenschap belangrijk, omdat de tekst laat zien hoe je kunt bijdragen aan het welzijn van mensen. Dat zit ‘m niet alleen in het weggeven van geld. Daar hoort ook de omgang met personeel en klanten bij. Ik wil innovatief zijn en een betrouwbare partner. Ik moet daarbij ook goed voor ogen houden wat het doel is van mijn bedrijf.”
“De liefde voor andere mensen vind ik belangrijk, dat is de basis van mijn levensvisie”, vervolgt Henk. “Ieder mens zie ik als schepsel van God, waarbij ik bedenk dat God voor hem of haar Zijn leven heeft gegeven. Die liefde voor andere mensen moet je van Hem zelf krijgen.”
Beter beeld van God
“Jaren geleden leerde ik Wycliffe Bijbelvertalers kennen via veldmedewerkers Fred en Claertje Frieke. Zij waren betrokken bij mijn kerkelijke gemeente. Ik vind het werk van Wycliffe Bijbelvertalers belangrijk, omdat het rechtstreeks over de Bijbel gaat. Het is prachtig om te zien wat Gods Woord doet in de levens van mensen. Mensen krijgen een beter beeld van God, dankzij de Bijbel in hun eigen taal. Dat geldt ook voor het Bijbelse begrip geven. Het mooie van geven is dat de ander er beter van wordt, maar ik word er als gever ook blij van. Dat geldt ook voor de rest van je doen en laten. De ander uitnemender achten dan jezelf. Dat is heel moeilijk, maar wel een goede oefening waarin je kunt groeien.”
Verhaal gaat verder onder de foto
Familiebedrijf
Henks betrokkenheid bij goede doelen en zijn verlangen om iets voor zijn medemens te betekenen, is hem met de paplepel ingegoten. “De betrokkenheid op anderen zat altijd al in het familiebedrijf. Mijn overgrootvader is in 1893 met een bakkerij begonnen. Toen mijn opa het bedrijf overnam, ging hij verder met grondstoffen voor veevoer.” Henk zelf ging in 1990 met het bedrijf een andere kant op. Hij begon, als eerste in Nederland, met de productie van vleesvervangers.
Schouten Foundation
Inmiddels zijn Henks kinderen, als vijfde generatie, ook werkzaam in het familiebedrijf. De kinderen zijn ook betrokken bij de stichting die Henk heeft opgericht: Schouten Foundation. “Zo kunnen we op een goed georganiseerde manier delen met andere mensen. Onze stichting ontwikkelde een visie en strategie van waaruit we als onderneming verschillende projecten kunnen steunen, uiteenlopend van armoedebestrijding tot evangelieverkondiging. Het is belangrijk om als bedrijf visie te ontwikkelen met betrekking tot geven. Het is makkelijker om te geven als je het in je beleid inbouwt, dan wanneer je het ad hoc doet. Wij hebben ervoor gekozen om een bepaald percentage van de winst apart te houden voor goede doelen. Vervolgens bespreken we hoe we dat verdelen, dat werkt erg goed voor ons. Een aanrader!”
Wil je ook nadenken over de vraag hoe jij vanuit jouw bedrijf of stichting kunt geven aan Wycliffe Bijbelvertalers? Of wil je meer informatie over onze projecten? Klik hier of neem contact op met onze relatiebeheerder Babeth de Jongste of bel naar ons kantoor: 0343 – 51 74 44.