Leestijd: 3 minuten | 21 februari 2021
“Het is zes uur, nog even dan komt de zon op. Ik hoor het knapperende vuur dat de deelnemers van de workshop maakten om zich op te warmen na de koude nacht. Ik kom rustig tot leven. Gauw schiet ik in mijn kleren. Met een slaperig hoofd loop ik voorzichtig naar de oever van de rivier. Behoedzaam, want ‘s nachts gaan de nijlpaarden grazen op het land en ik wil liever niet door hen verrast worden…”
Durk Meijer vertelt verder: “We zijn in de steppes van Noordwest Botswana en ik wil de prachtige zonsopgang aan de oever van de Okavango Delta niet missen. Het is de tweede dag van onze workshop. Ik ben dankbaar dat ons verhaal uit het vierde hoofdstuk van Genesis de 18 workshopdeelnemers tot een eenheid gemaakt heeft. Te meer omdat ze heel erg van elkaar verschillen. Ze zijn allemaal Khwe, maar komen uit drie verschillende landen: Botswana, Namibië en uit Zuid-Afrika, zo’n 1500 kilometer naar het zuiden.
Mengelmoes van leven
Er zijn dominees bij die theologie gestudeerd hebben maar ook mensen die helemaal niet kunnen lezen. Dan zijn er ook nog een blinde en een dove man. De meeste deelnemers spreken alleen Khwedam, sommigen Setswana, Engels of Afrikaans. Ook qua kerkelijke achtergrond is het een mengelmoes: o.a. zevendedagsadventisten, katholieken, Nederlands hervormden en mensen van de pinkster-en zionistengemeentes.
Doorgeven
Het doel van de workshop is om het woord van God op mondelinge wijze zo getrouw en natuurlijk mogelijk door te geven. Daarna trainen we de deelnemers zodat ze zelf met de geleerde Bijbelverhalen op pad kunnen. Omdat de mensen de verhalen zelf moeten verwoorden en doorgeven, moet men het eerst goed verwerken en begrijpen. Dit leidt tot een prachtig vertaalproces dat begint als ik het verhaal in een neventaal doorgeef via een tolk.
Verwerken
Ik moet het verhaal zelf ook goed kennen en getrouw, op een natuurlijke wijze, kunnen vertellen. Dat doe ik ten minste twee keer. Vervolgens leid ik hen met behulp van vragen nog eens door het verhaal. Dan gaan de Khwe zelf in kleine groepjes aan de slag om het verder te verwerken. Vanaf nu gebeurt alles alleen in hun eigen taal en alleen als ze mij iets willen vragen, moeten ze dit voor mij (laten) vertalen. Later vertellen ook alle deelnemers één voor één in de groep het verhaal. Samen corrigeren ze het verhaal en uiteindelijk wordt het nog eens terugvertaald in een taal die ik begrijp. Als consulent help ik om verdere problemen op te lossen.
Leven
Als alles goed verwerkt is, gaan we naar een naburig dorp om het met de dorpsbewoners te testen. Nadat het verhaal twee keer aan een groepje mensen verteld is, stellen we vragen over het verhaal. Een jonge vrouw beantwoordt één van de vragen en vertelt vervolgens het hele verhaal feilloos terug. De Khwe dominees uit Zuid-Afrika zijn compleet verrast. Ze kunnen het gewoon niet geloven. Eén van de dominees loopt naar de kleine vrouw toe en vraagt haar of ze het verhaal van leven al kende. “Ik had het nog nooit gehoord”, zegt ze. Hij gelooft haar nauwelijks en stelt meer vragen over het verhaal, die ze, zonder te aarzelen en met gemak beantwoordt.
Tot het einde…
Bij het afronden van de workshop voeren we nog enkele correcties door en nemen we het hele verhaal op. Nu kan een officiële vertaalconsulent de laatste puntjes op de ‘i’ zetten. Zo komt, verhaal na verhaal, de mondelinge Bijbel in Khwedam tot stand. Bovendien kunnen de verhalen direct worden gebruikt. Door de vertaalprocedure gebeurt dat trouwens automatisch al als ze in de gemeenschap getest worden.
Dit is de reden waarom ik bereid ben tot het einde van de wereld te reizen en hier mijn leven aan te wijden”, zo sluit Durk zijn verhaal af.
Gebedspunten:
- Bid voor Gods bescherming voor iedereen die betrokken is bij dit werk, inclusief de families. Het werk van Durk is pionierswerk en hij merkt veel geestelijke strijd.
- Bid ook voor een goede samenwerking dwars door de vele culturen en organisaties heen.
- Bid dat mensen gewend raken aan de nieuwe manier van werken. Het is voor veel mensen moeilijk om te veranderen van een westerse werkwijze die sinds lang geleden als ‘superieur’ door ons is ingevoerd, vooral als men daar nu aan gewend is.
Lees hier meer verhalen over Bijbelvertaalwerk.